Wednesday, February 18, 2009

meneroka kerjaya

masa aku tingkatan 6 atas aku dah memikirkan apa kerjaya yang akan aku mesti ceburi.cita-cita dari kecil aku nak jadi cikgu, polis,askar dan posmen sebab masa tu kita hanya melihat orang-orang ni kat sekeliling kita. mana la sekolah rendah ada kelab kerjaya kan.bagi pendedahan pasal kerjaya ni.posmen hari-hari datang sekolah hantar surat. cikgu memang la hari-hari dengan kita. askar n polis tu almaklumlah bapak sedara keja tu. tapi abah ngan mak aku keje motong gotah aja.takkan aku pon nak kojo motong gotah macam abah n mak. sekurang-kurang nya aku jadi mandor estet ke kat ladang guthrie tu kan atau tuan punya kebun getah yang beribu-ribu ekar. masa tu aku mula pasang angan-angan nak jadi cikgu sebab result spm aku kira baik jugak la. dapat pangkat 1. aku fikirkan kalo aku tak mohon maktab..stp belom tentu akan cemerlang. tapi aku dah rasa dah. mesti hancor. dari kantoi baik aku cuba.lagipon pas exam stp aku tak lama menganggor.

nak dijadikan cerita. tapi betul ni.bukan cerita blue tau macam dalam web site yang u all selalu baca tu..

suatu hari. jeng...jeng..., aku baca paper, aku terbaca iklan dalam paper pengambilan guru pelatih di maktab perguruan. bulan 8 tu aku mengisi borang maktab. aku berjaya dipanggil untuk mengikuti ujian kelayakan maktab perguruan (UKELP). 2 bulan selepas itu aku menerima surat jemputan menghadiri temuduga guru...adui seronok bukan kepalang. 50 % dalam tangan aku bakal jadi guru pelatih. bulan 2 aku menerima pula surat tawaran mengikuti latihan asas perguruan kat ibkl ( Institut bahasa kl ) akhir bulan 2 aku masuk maktab. seronok..

aku masuk maktab guru3 tahun. aku kat maktab perguruan.lama jugak nak habiskan pengajian.almaklumlah nak jadi cikgu yang baik dan profesional.kena sabar dan buat keja yang ditugaskan.siang malam buat assigment.ada yang buat sendiri dan ada yang copy and paste.yang penting hantar. pensyarah tak tau punya. nota kaki fikir sendiri.tukar ayat satu dua dah boleh jadi harta intelek sendiri. terima kasih kepada tutor yang banyak membimbing iaitu puan kamariah ibrahim(KAI).pensyarah bahasa puan robiah md isa (RMI) .pensyarah pengkaedahan puan khatijah hamzah(KHH). pensyarah geografi puan wong apa tah..tak ingat. pensyarah psikologi, sosiologi, metodologi, pjk, kemahiran hidup, pendidikan islam,moral,teknologi pendidikan, kbsr, matematik, b.i dan lain-lain.

tahun akhir aku buat latihan mengajar kat brickfield. sekolah menengah sebab aku ambek kursus penguruan sekolah menengah ( PPAR la tuh) pengajian melayu/ geografi. aku mengajar kat sm vivekananda. nama jer orang india tapi student majoriti bangsa china. tapi ramai jugak la india.sebab kan kat situ ramai india. agaknya anak-anak pekerja keretapi..dulu takder kl sentral..kl sentral tu dulu adalah stor ktm kot. syok mengajar kat sana. ramai jugak kawan..anak murid pon dah besar panjang. aku mengajar tingkatan 1 dan tingkatan 2. ajar BM 2 kelas dan geografi 2 kelas.

cikgu-cikgu sekolah tu banyak bantu aku.bimbing macamana nak mengajar dengan cara yang baik.lupa pulak nama-nama guru yang mengajar kat sekolah tu.pergi sekolah naik bas mini.sebab aku duduk asrama kat IBKL masa tu. duduk asrama tingkat 13. bila musim hujan tentu bilik aku kat asrama tu banjir sebab asrama ibkl tu atas bukit.tentu hujan akan masuk ke bilik bila angin kuat. aku sabar jer. kalo basah pon apa salahnyer.petang mandi jugak.cuma malas la nak keringkan bilik.

bila tamat pengajian kat ibkl aku bercuti 1 bulan.duduk umah kat kg. tolong abah poi menoreh getah.nak cari duit sebab elaun tak dapat lagi. sementara tunggu surat posting sampai dari jabatan pelajaran. ujung bulan 12 dapat surat dari jabatan pelajaran negeri sembilan. aku dapat mengajar sekolah rendah la pulak.adoi...mati. macamana nak mengajar ni.latihan aku sekolah menengah. kene pulak menajar sekolah rendah. aku ditempatkan kat sekolah sk seni*** kat kuala pilah. aku poi la daftar diri. jumpa rakan sejawat. sekolah tak besar..tahun 1 hingga tahun 3 jer. murid tak ramai...50 orang lebih kurang.bilik darjah pon tak banyak 5 bilik sajer. 3 bilik darjah 1 bilik guru besar dan 1 bilik pss. bilik guru pon aku tak tau kat mana.duduk bersepah.bawah pokok pon ada sebab sekolah tu sekolah orang asli..kene la aku jadi orang asli. tapi seronok. dapat didik anak-anak orang asli jadi manusia yg akan berbakti kepada bangsa yang masih mundur lagi kat malaysia ni.aku jumpa tok batin degol .aku jumpa tok poyang . aku jumpa orang kampung asli. tok batin semua jadi kawan aku. cuma aku tak kawin jer dngan anak orang asli. cantik-cantik jugak anak orang asli ni. kalau ko orang tak percaya..ko orang pergi la masuk kg orang asli kat kuala pilah tu.

cikgu sekolah aku ni tak ramai 3 orang jer cikgu tetapnya.2 orang guru sementara. aku cikgu baru la..cikgu bosar namanyer cikgu sulaiman orang pd.aku duduk sama menyewa kat sana. seronok jugak duduk dengan guru bosar. 2 lagi cikgu bob dan cikgu jeff
bob dan jeff la konon. aku kat sana dia orang panggil cikgu syem. mengajar sekolah asli nama bob / jeff n syem ..adoi. lama jugak aku kat sana.....aku kat sekolah mengajar darjah 1. pastinya subjek bm la. ingat lagi murid-murid ku antaranya:

:-) yusri zairin aseh
:-) melati
:-) mariam
:-) betty
:-) jeffry din
:-) sharipah aloha
:-) chia yun sin
:-) saloma dan ramai lagi.

agaknya kat mana mereka sekarang. tentu dah ada yang kawen..dah punya anak.sebab orang asli ni cepat kawen.tamat jer tingkatan 3 ada yang kawin.selamat berbahagia.


shamizan_09

No comments:

Post a Comment