Wednesday, February 18, 2009

cikgu

" cikgu" mulia sangat huruf-huruf c.i.k.g.u. itu. dari cikgu la aku kenal a. b. c..sampai z. alif ba ta sampai ya. dari 1 sampai berjuta-juta. tak ada cikgu .. tak tau aku jadi apa.

aku ingat cikgu aku masa aku sekolah tadika kat balairaya kampong aku. balairaya tu dah usang tapi bila aku balik kg..aku mesti pandang balairaya tempat aku mengenal perkataan cikgu tu. minggu lepas aku balik kg, aku tengok balairaya tu dah dibaikpulih..mak aku kata YAB montori bosar tuk mat bagi peruntukan 50 ribu ringgit..nampak cantik dah.harap tadika kemas kat balairaya tu akan kekal lama sampai bila-bila selagi BN memerintah nogori kot. kalo parti lain memerintah nogori ni..apo jadi tak tau la.harap-harap negori sembilan akan diperintah oleh BN sampai bilo-bilo..hidup UMNO..hidup BN. hehehe

bila balik kg gak aku masih jumpa cikgu tadika aku. cikgu norehan takiman dan cikgu zainah malek. masih ingat lagi macamana mereka mengajar kami. garang sungguh.tapi garang bertempat. setahun aku kat tadika..banyak jugak ilmu aku dapat dari cikgu tadika aku.

2 bulan selepas menamatkan persekolahan tadika ku, aku pindah pulak ke sekolah SK ******* di kg aku. teruja bila masuk darjah 1. dapat cikgu baru..masih ingt wajah manis cikgu dahjah 1 aku..namanya cikgu halimahton saadiah.lemah lembut dan manis..masih terbayang wajah dia.
aku masuk darjah 1.aku tak menangis.aku relax jer sebab aku dah ada pengalaman bersekolah di tadika dulu. budak-budak sekarang nak masuk sekolah pasti ada yang keluar air mata. mak kene tunggu sampai balik.macamana mak nak poi keje. macamana abah nak poi kojo. kono tunggu kita pulak.

setahun demi setahun aku naik darjah 5..aku ambil pepriksaan penilaian darjah 5...keputusan tidak baik..aku tak layak pergi sekolah asrama penuh. aku dah tahu kat mana aku akan bersekolah menengah nanti. hujung tahun aku di khatankan..adoi sakit mak............................. tak nak sunat.....aku berkhatan kat hospital besar seremban ( sekarang hospital tuanku jaafar) aku rasa aku sudah besar dan dewasa. mesti aku boleh punyai seorang awek masa sekolah menengah nanti. selepas itu aku masuk darjah 6.seronok.. sebab aku dah senior kat sekolah tu..aku la samseng sekolah tu.
terima kasih cikgu-cikgu sekolah rendah aku.

darjah 1 : cikgu halimahton saadiah hashim
darjah 2 : cikgu zaiton karim
darjah 3 dan 4 : cikgu rosli munchak
darjah 5 : arwah cikgu othman ( Al-fatihah )
darjah 6 : cikgu chan onn fatt...... ( sayang cikgu )
cikgu agama:arwah ustah hj hassan ( al-fatihah untuk ustaz )
cikgu bosar : arwah cikgu hj yunus Idrus ( al-fatihah )

5 tahun aku di sekolah menengah, 2 tahun di sekolah menengah atas. seronok sngat berada si sekolah menengah . ramai kawan..ada kawan lama.ada kawan baru.ramai awek.setiap tahun tukar awek.

shamizan_09

No comments:

Post a Comment